عایق کاری و انجام اقداماتی جهت جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان از جمله اقدامات مهمی است که هر فردی برای امنیت و آسایش خانواده اش انجام می دهد. امروزه عایق های زیادی به بازار آمده است. یکی از این عایق ها قیرگونی پشت بام است که به خاطر در دسترس بودن مواد و مصالح آن و هم چنین به خاطر هزینه پایین آن طرفداران زیادی دارد و مشتریان زیادی جهت دریافت این خدمات تماس می گیرند.

قیرگونی پشت بام آری یا نه؟

نفت خامی که از منابع نفت زیر زمینی به طرف بالا نفوذ میکند، بر اثر مجاورت با هوا و تابش آفتاب، روغن هاي سبک خود را از دست می دهد (تبخیر می شوند) و به این صورت قیر طبیعی حاصل می شود. در یک تقسیم بندي دیگر انواع قیر هاي نفتی عبارتند از: 1) قیر خالص 2)قیر دمیده 3)قیر محلول  4) امولسیون قیر

آنچه که در قیمت قیرگونی پشت بام موثر است، استفاده از نوع قیر و گونی مرغوب است. در ادامه جهت آشنایی شما با انواع قیر اطلاعاتی را ارائه می دهیم.

قیر خالص : قیر هاي نفتی خالص از پس مانده پالایش نفت خام در برج هاي تقطیر بدست می آید. در اغلب تصفیه خانه ها، در مرحله اول عمل تقطیر نفت خام، معمولا 5 نوع مواد بدست می آیند:1) بنزین 2) نفت چراغ 3) سوخت دیزیل 4) روغن موتور5) قیر

قیرگونی ساختمان از جمله موارد مهمی است که نیازمند قیر است. بنا بر این استفاده از قیر مناسب در این زمینه بسیار مهم به نظر می رسد.

ساختمان شیمیایی قیر پیچیده است و از تعداد زیادي مولکولهاي هیدروکربوري که به صورت کلوئیدي در یکدیگر معلق هستند تشکیل می شود. خصوصیات یک قیر تابعی است از کمیت و کیفیت هیدروکربورهاي تشکیل دهنده آن که خود تابعی از جنس نفت خام و همچنین نحوه ي تقطیر آن. به همین جهت برای قیرگونی پشت بام باید قیر مناسب در نظر گرفته و انواع قیر را شناسایی کرد.

– انواع نفت خام حاصل از معادن مختلف:

1) آسفالتیک 2)  پارافینیک  3) آسفالتیک – پارافینیک (مختلط)

هر قدر مواد پارافینی قیري کمتر باشد، آن قیر از نظر راه سازي مرغوب تر است. قیري که از نفت خام آسفالتیک بدست می آید مناسب ترین نوع قیر براي راه سازي است.

 

قیرگونی پشت بامانواع قیر، جهت قیرگونی پشت بام

قیرهاي دمیده : از دمیدن هواي داغ به قیر خالص در مرحله ي آخر عمل تصفیه بدست می آید. اتم هاي هیدروژن موجود در قیر خالص با هواي دمیده شده ترکیب می شود و بنابراین قیر دمیده، هیدروژن کمتري نسبت به قیر خالص دارد که باعث می شود قیر دمیده، داراي درجه نفوذ کمتري است نسبت به قیر خالص داشته و هم چنین قیر دمیده درجه ي نرمی بییشتري نسبت به قیر خالص دارد.

این مطلب را بخوانید :  ایزوگام در هشتگرد | 09128592911

درجه نرمی : در جه حرارتی است که یک قیر از حالت جامد به حالت روان درآید. در راه سازي از قیرهاي دمیده استفاده زیادي نمی شود : پرکردن ترك هاي روسازي هاي بتنی- پرکردن حفرات و فضاهاي خالی زیر دالهاي بتنی تنها استفاده های قیر دمیده در راه سازی است. اما قیر دمیده برای قیرگونی پشت بام بسیار مناسب بوده و هزینه قیرگونی پشت بام بستگی به درجه نرمی قیر دارد.

موارد استفاده از قیر هاي دمیده :ساخت ورق هاي پوشش بام ،  باتري اتومبیل،  قیرپاشی زیر اتومبیل، رنگ هاي ضد آب، اندود کاري می باشد.

قیرهاي محلول

قیر محلول یا  قیر پس برگشته یا قیر مخلوط از حل کردن قیر خالص در روغن هاي نفتی (بنزین،نفت،نفت گاز،نفت کوره) بدست می آید. هراندازه مقدار روغن نفتی در قیر محلول بیشتر باشد روانی بیشتر است. درصد روغن هاي نفتی موجود در قیر محلول حدود 10 تا 50 درصد است.

قیمت قیرگونی پشت بام بر اساس نوع و میزان قیر به کار رفته و هم چنین گونی به کار رفته محاسبه می گردد. لذا برای اجرای پروژه های موفق قیرگونی ساختمان نیازمند داشتن اطلاعات کافی هستیم.

قیرهاي محلول دیرگیر را می توان نظیر قیرهاي خالص از تقطیر نفت خام نیز بدست آورد. این نوع قیر به روغن راه موسوم است (روغن موتور) چون هنوز جزو روغن موتور آن جدا نشده است. موارد استفاده : اندود کاری و  ساخت مخلوط هاي قیري در محل هاي سرد و خشک که گرم کردن مصالح سنگی مقرون به صرفه نیست. قیرهاي محلول بر اساس کند روانی آنها درجه بندي می شوند.

پیمانکاران قیرگونی

پیمانکاران قیرگونی بایستی از تیم های حرفه ای و کارآمد و با تجربه انتخاب شوند که سابقه کاری خوبی در این زمینه دارند. یک تیم حرفه ای در زمینه قیرگونی پشت بام که بسیار با تجربه است، را ما به شما معرفی می کنیم. شما می توانید با این تیم تماس بگیرید و از آنها بخواهید برای بازدید از پشت بام و برآورد هزینه ها بیایند. همین حالا با شماره های 09128592911 و  09388274213 تماس بگیرید.

در ادامه می خواهیم شما را با امولسیون قیر که در قیرگونی ساختمان کاربردهای فراوانی دارد آشنا کنیم. امولسیون هاي قیر از مخلوط کردن قیر و آب به کمک یک ماده امولسیون ساز بدست می آید.  قیر در این نوع مخلوط در آب حل نشده بلکه به صورت گلبول یا کره هاي به نظر خیلی کم در آب شناور می شوند.

این مطلب را بخوانید :  آسفالت در ولیعصر شمالی-قیمت آسفالتکاری-هزینه آسفالت-پیمانکاری آسفالت

وظیفه امولسیون ساز این است که  باعث می شود که سطح دانه هاي قیر باردار شده و نیروي دافعه اي بین آنها به وجود بیاید و مانع از به هم پیوستن و در نتیجه لخته شدن قیر شود. انواع امولسیون ها به شرح زیر توضیح داده می شود:

 امولسیون هاي آنیونی : که با استفاده از املاح قلیایی اسیدهاي آلی شناخته می شوند و موجب بوجود آمدن بار ذره اي منفی در سطح دانه هاي قیر می شود.

امولسیون هاي کاتیونی : استفاده از نمک هاي آمونیوم یا آمین موجب بوجود آمدن بار ذره اي مثبت در سطح گلبول هاي قیر شده و این امولسیون ها را کاتیونی می نامند.

در برآورد هزینه قیرگونی پشت بام باید به مواد مصرفی آن دقت فراوان کرد. استفاده از گونی های درجه دو و کهنه یا داشتن پارگی در گونی موجب کوتاه شدن عمر قیرگونی می شود. برای داشتن یک قیرگونی ساختمان با کیفیت باید از گروه های با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

گاهی اوقات براي افزایش پایداري امولسیون هاي قیر در برابر لخته شدن و به هم پیوستن دانه هاي قیر به آنها مواد پایدار کننده نظیر صابون هاي پتاسیم اضافه می کنند. افزودن مواد پایدار کننده سبب می شود که امولسیون هاي قیر پس از مصرف بهتر دانه هاي سنگی را اندود کنند و همچنین پایداري امولسیون قیر انبار شده نیز بیشترمی شود. قیرگونی پشت بام امری ضروری است.

امولسیون هاي قیر، معمولا 0.3 تا 0.5 درصد ماده امولسیون ساز و 30 تا 50 درصد آب 35) تا 45 درصد در آیین نامه) هستند.اگر بخواهیم از امولسیون هاي قیر براي آب بندي استفاده کنیم باید قبل از مصرف آن را رقیق کنیم. رقیق کردن امولسیون ها با اضافه کردن آب (با حداکثر 62 درصد) انجام می شود. لذا برای اخذ قیمت قیرگونی پشت بام با شماره های ذکر شده تماس بگیرید.

دو روش متداول براي ساختن امولسیون هاي قیر روش اول، روش مخلوط کن سریع و روش دوم،  روش آسیاب کلوییدي )این روش مخلوط یکنواخت تري بدست می دهد و کاربرد وسیع تري نیز دارد). امولسیون هاي قیر پس از مصرف تماس با مصالح سنگی، شکسته شده و قیر آن به صورت لایه ي نازکی سطح دانه ها را اندود کرده و آب آن تبخیر شده و یا جریان می یابد. نشانه شکستن امولسیون قیر، تغییر رنگ آن از قهوه اي به سیاه است.

4.9/5 - (38 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *