کولرها یکی از خطرناک ترین عوامل رطوبت زا در ساختمان ها و اماکن به حساب می آیند. در واقع کولرها به خاطر ارتباط مستقیمی که با آب و رطوبت دارند باید عایق کاری مناسبی نیز داشته باشند. به همین جهت در این مقاله می خواهیم در مورد عایق رطوبتی کولر اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس اگر تمایل دارید اطلاعاتی در این خصوص بدست آورید این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

 

عایق رطوبتی کولر چیست؟

معمولا کولرهای آبی بدنه فلزی دارند. این بدنه فلزی به مرور زمان در تماس با رطوبت مستقیم قرار دارد. این رطوبت موجب می شود که کف کولر دچار آسیب های مختلفی هم چون زنگ زدگی، پوسیدگی، ورقه شدن و یا حتی سوارخ شدگی گردد. به همین خاطر آب بندی کولر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سوراخ شدن کف کولرهای آبی راه نفوذ آب بر سطح پشت بام ها را باز می کند. این نفوذ اگر تداوم داشته باشد و پشت بام نیز عایق آسیب دیده ای داشته باشد، موجب نفوذ رطوبت به پی ساختمان می گردد. لذا کارشناسان شرکت پردیسان توصیه می کنند هنگام راه اندازی کولرهای آبی در فصل های گرم سال، نسبت به پوسیدگی های کف کولر دقت کافی داشته باشیم. استفاده از عایق رطوبتی کولر می تواند گزینه مناسبی باشد.

حال این سوال مطرح می گردد که عایق رطوبتی کولر چیست و چه مزایایی دارد. همان طور که می دانید استفاده از کولرهای آبی در مناطق گرم و خشک و در فصل های گرم سال اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل نمی توانیم صورت مسئله را پاک کنیم. در واقع بهتر است که در خصوص ترمیم و بررسی پوسیدگی های احتمالی برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.

در واقع اگر بخواهیم تعریف بهتری از عایق رطوبتی کولر داشته باشیم. می توان گفت پوشش و لایه ی محافظی که به صورت رول یا لایه در کف کولرهای آبی استفاده می گردد. این لایه ی محافظ در واقع برای جذب آب و رطوبت ناشی از آب ریزی و جلوگیری از نفوذ آب به سطح پشت بام نصب می گردد.

از آنجایی که استفاده از کولر در فصل های گرم سال است، نفوذ آب نیز در این فصل اتفاق می افتد. بنا بر این ممکن است اهالی خانه متوجه رطوبت نشوند. زیرا گرمای هوا موجب خشک شدن آن می گردد.

 

عایق رطوبتی کولر و انواع آن

آسیب های ناشی از عدم استفاده از عایق رطوبتی کولر در زمستان و فصل های سرد گریبانگیر مردم می گردد. بهمین خاطر توصیه میشود هنگام سرویس کولر آبی به منافذ آن توجه داشته باشید.

این مطلب را بخوانید :  ایزوگام در اتابک | 09128592911

اصولا و طبق تحقیقات به عمل آمده ماده اصلی این نوع عایق های رطوبتی پلی استایرن است. این ماده مزایای زیادی دارد. که از جمله مزایای آن می توان به مقاومت بالا در برابر طوبت و حرارت اشاره کرد. آب بندی کولر با استفاده از این نوع از انواع عایق های رطوبتی موجب می گردد که هم کولر خراب نشود. هم آب به سایر نقاط ساختمان نفوذ نکند.

ترمیم کولر آبی به روش های مختلفی اجرا می گردد. کارشناسان ترمیم ما در شرکت پردیسان روش های متخلفی دارند. برخی از این روش ها را در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد. تا با آنها آشنا شوید و خودتان انتخاب کنید. البته کارشناسان ما ابتدا از کولر شما بازدید می کنند. سپس عایق متناسب با مشکل شما را پیشنهاد می کنند.

یکی از انواع عایق ها که برای آب بندی کولر استفاده می شود، عایق نانو الاستیک است. این نوع عایق پس از نصب روی سطح به صورت بی رنگ و شفاف در می آید. به همین جهت عایق مناسبی برای کولرها به حساب می آید.

ترمیم کولر آبی با سایر عایق ها نیز امکان پذیر است. به عنوان مثال عایق قیر سرد که به شکل یک چسب محکم به کف کولر چسبیده و از پوسیده شدن آن جلوگیری می کند. حتی استفاده از عایق هایی مثل ایزوگام برای آب بندی کولر بسیار مناسب است.

در نهایت یکی از گزینه های مناسب عایق رطوبتی کولر عایق اسپری قیر است. این عایق بسیار پرکاربرد است. چرا که استفاده از آن بسیار راحت میباشد. کافی است برای رفع سوارخ و عایق کاری مواد آن را روی سطح مورد نظر اسپری کنید.

 

عایق رطوبتی کولر 

روش اجرای عایق کاری برای کولر

پس از بررسی انواع عایق رطوبتی کولر حال نوبت به روش اجرای کار می رسد. اجرای عایق کاری برای کولرهای آبی ساده تر از سایر عایق کاری هاست. بدین صورت که پیش از شروع کار باید کف کولر تمیز شود. این نظافت می تواند توسط جاری یا برس های مخصوص انجام شود. هر چه در اجرای نظافت دقت عمل بیشتری به خرج دهید. زنگ زدگی ها و شوره های ناشی از آب بهتر پاک می شود.

در مرحله ی بعدی برای آب بندی کولر باید یک لایه کارتن را روی سوراخ های به وجود آمده قرار دهید. دقت کنید که تمامی سوراخ ها باید با این کارتن ها پوشیده شود. مواد عایق رطوبتی کولر را که از قبل انتخاب کردید کف کولر ریخته و کاملا پخش کنید. برای پخش آن می توانید از ابزارهایی مانند قلمو استفاده کنید. این عایق باید کاملا صاف شده و به صورت یک دست و یکسان همه جا پخش شده باشد.

این مطلب را بخوانید :  ایزوگام قیرگونی آسفالت در اسلامشهر

پس از این که از پوشیده شدن تمامی سطح کف کولر با عایق مطمئن شدید. یک شبانه روز صبر کنید تا سطح عایق کاملا خشک شود. در این مدت اصلا روی سطح آب نریزید. پس از آن از خشک شدن عایق رطوبتی کولر مطمئن شوید.

هم چنین پس از اجرای آب بندی کولر شما باید در خصوص آسیب های احتمالی نیز به اطمینان برسید. یعنی اگر عایق های زیر کولر خراب و نفوذپذیر شده است. باید ترمیم و یا تعویض گردد. این نکته خیلی با اهمیت است و برای حفظ سلامت ساختمان و عایق آن مفید به نظر می رسد.

به این منظور تماس با شرکت پردیسان و استفاده از کارشناسان این شرکت بسیار مهم خواهد بود. در ادامه ی این مبحث می خواهیم در مورد مزایای استفاده از عایق رطوبتی کولر نکاتی را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

 

مزایای عایق کاری کولر

  1. این تصور که عایق رطوبتی کولر تنها برای جلوگیری از نفوذ آب به ساختمان است، بسیار اشتباه است. این عایق کاری موجب می گردد که علاوه بر عایق رطوبتی نقش عایق حرارتی را نیز ایفا کند. به این ترتیب در برابر تابش نور خورشید از کولر شما محافظت خواهد کرد.

هم چنین با آب بندی کولر، طول عمر پوشال های شما اضافه می گردد. بنا بر این هر سال نیاز به عوض کردن پوشال ها و صرف هزینه های اضافه تر ندارید. از طرفی، میزان خنک کردن کولر نیز افزایش می یابد. استفاده از این عایق ها موجب صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می گردد.

البته از دیگر مزایای این نوع عایق ها وزن پایین و حمل آسان آن است. با وجود این ویژگی در برابر وزش باد و طوفان های شدید مقاومت بسیار بالایی دارد. کارشناسان توصیه می کنند برای حفاظت از کولر در برابر باران و باد و یا اشعه مستقیم خورشید استفاده از عایق رطوبتی کولر را در اولویت برنامه های ساختمانی خود قرار دهند.

بنا بر این همه ی تیم تخصصی عایق کاری شرکت پردیسان نسبت به ترمیم کولر آبی از طریق روش های عایق کاری آگاهی کامل دارند. شما می توانید در تماس با کارشناسان ما در این خصوص اطلاعات کاملی را بدست آورید.

4.9/5 - (15 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!