مقدمه:

امروزه مردم ما در تعریف قیر و آسفالت یکسری اشتباهاتی را به کار می‌برند. در اینجا فرق بین آسفالت و قیر را برایتان خواهیم گفت. برآورد تناژ آسفالت، به مخلوطی از متریال کامپوزیت همراه با سنگریزه  و شن وماسه که به وسیله چسبی به‌نام قیر، با یکدیگر ترکیب می شوند آسفالت گفته می شود. در واقع سنگدانه های موجود در ترکیبات آسفالت از جنس شن و ماسه هستند.

اکثر مردم واژه قیر را به صورت اشتباه جهت توضیح و تعریف آسفالت به کار می‌برند. در حالی که قیر، معمولاً حکم همان چسب مایع را دارد که مواد موجود در آسفالت را به یکدیگر می‌چسباند.

ممکن است برای همه شما این سوال پیش آمده باشد که برای ساختن یک پروژه و یا آسفالت یک مسیر از جاده، چه مقدار از قیر و آسفالت استفاده می شود؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

برآورد تناژ آسفالت:

برآورد تناژ آسفالت

 

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش نرخ تورم، روز به روز قیمت مصالح و مواد مورد نیاز در ساختمان سازی رو به رشد است.

بنابراین هزینه کامل پروژه های عمرانی، بعد از ساخت نیز به میزان چشمگیری افزایش یافته است. این مسئله برآورد هزینه های مرتبط با پروژه های ساختمانی و عمرانی همچون ساختن جاده‌ها و ایجاد راه های ارتباطی را با یک سری چالش هایی روبرو کرده است.

مهندسان عمران قبل از ساخت یک پروژه به متره آن می‌پردازند.

تعریف متره

متره یعنی حساب نمودن و اندازه گیری کردن دقیق میزان مواد و مصالح مورد نیاز جهت انجام یک پروژه و یا ساختمان.. به عبارتی دیگر محاسبه دقیق مقدار مصالح موجود در یک پروژه اجرا شده را متره می نامند.

جهت برآورد تناژ آسفالت توجه به وزن آسفالت و موادی که در تهیه و تولید آن به کار برده شده است لازم است به طوری که گفته شده است، این برآورد تناژ وابسته به مکان زیرسازی و میزان کوبش این محصول متفاوت است.

در محاسبات اخیر ثابت شده است که به صورت میانگین در هر متر مربع آسفالت به قطر یک سانتی متر تقریباً ۲۵ کیلو گرم آسفالت به کار برده می شود پس یک تن آسفالت نزدیک به ۴۰ متر مربع از سطح زمین را پوشش خواهد داد.

در صورتی که خواسته باشید، برای محاسبه نمودن مقدار تناژ آسفالت در یک محیط، یک فرمول ایجاد کنیم ابتدا باید به متراژ و ضخامت آسفالت دقت داشته باشید.

در این صورت ضخامت آسفالت را در ۴۰ ضرب کرده و تقسیم بر متراژ محیط مورد نظر می‌کنیم. برای مثال جهت آسفالت یک پروژه هزار متری که ضخامت آسفالت آن هفت سانت گفته شده است ۱۷۵ تن آسفالت مورد نیاز می باشد.

گاهی ممکن است در انجام محاسبات در رابطه با مقدار تناژ و برآورد هزینه یک سری اختلافاتی وجود داشته باشد در این صورت امکان دارد مقدار تناژ عرضه شده مورد تحریف قرار گرفته و یا باز کول در وزن گیری دچار مشکل بوده باشد اما در غیر این صورت صحیح است.

محاسبه تناژ آسفالت:

برآورد تناژ آسفالت

 

قبل از انجام محاسبه جهت میزان آسفالت و قیر باید به یکسری نکات توجه نمود

در هزینه ی ردیف های آسفالتی، بهای تولید آسفالت از محل کارخانه وانتقال تا محدوده ۳۰ کیلومتری و باراندازی در محل مورد نظر جهت مصرف و آسفالت نمودن مد نظر قرار گرفته شده است. اما در صورت حمله آسفالت بیش از ۳۰ کیلومتر، مطابق با قانون هزینه ی اضافی آن در فصل حمل و نقل باید پرداخته شود.

این مطلب را بخوانید :  آسفالت در بهجت آباد | 09128592911

هیچگونه بهای نقل و انتقال دیگری در رابطه با انتقال مواد و مصالح سنگی و قیر مربوط به آسفالت همچنین قیر مورد نیاز جهت انجام پریمکت و تک کت قابلیت پرداخت ندارد.

آسفالت مورد نیاز باید بر اساس خصوصیات مندرج شده در نقشه ها و مشخصات فنی آن تهیه و تولید شود پیش از مصرف توصیه می شود که جنس و دانه های محصولات سنگی و مقدار قیر موجود در آن توسط مهندس مشاور تست شده و تایید گردد.

ضخامت آسفالت ،بعد از کوبیدگی مطابق با نقشه و سایر مشخصات مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد . اگر ضخامت آن از حد مجاز پایین تر باشد به همان میزان از هزینه کار کاسته خواهد شد.

در صورت شکستگی در مصالح سنگی، در اینجا شکستگی مصنوعی مد نظر است نه شکستگی طبیعی،در برآورد تناژ آسفالت، به میزان کسر سانتی متر در ردیف های آسفالتی از هزینه‌های آن کاسته خواهد شد.

هزینه جارو کردن سطح زیر این مکان مورد نظر در قیمت ردیف های گفته شده اعلام شده است و پرداخت نمودن این هزینه جارو کردن و تمیز کردن سطح زیرین پریمکت و تک کت به شکل مجزا می باشد.

جهت لکه گیری آسفالت مورد نظر با توجه به میزان آسیب دیدگی هزینه های آن محاسبه می شود.

نحوه محاسبه تناژ آسفالت :

برآورد تناژ آسفالت مورد نیاز در یک محیط یک کاره خیلی راحت است به طوری که شما تنها به یک سری داده های مورد نیاز اولیه مثل طول عرض و ضخامت آسفالت احتیاج دارید.

با داشتن اندازه های هر یک از این موارد می توانید با کمک از مهندسان و مشاوران این کار مقدار تناژ آسفالت مورد نیاز را به دست آورید.

برآورد آسفالت :

برآورد تناژ آسفالت

با توجه به اینکه ایجاد آسفالت برای چه مکانی مدنظر است مثلاً کوچه خیابان جاده پشت بام پارکینگ و غیره میزان مواد مورد نیاز جهت ترکیب و تولید این محصول علاوه بر آن ضخامت آسفالت مورد نظر متفاوت است توصیه می شود که هزینه برآورد آسفالت را با توجه به موقعیت ضخامت و ترکیب این محصول مورد محاسبه قرار دهند.

در نهایت هر چقدر قطر و ضخامت مواد بکار برده شده در برآورد تناژ آسفالت بیشتر باشد یک تن آسفالت جهت پوشش دهی مساحت کمتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

قطر معمولی آسفالت در محیط‌ها و مکان های کم رفت و آمد تقریباً ۶ سانتیمتر توصیه شده است . اما این میزان در محیط های پر رفت و آمد و شلوغ که کوبیدگی بیشتر دارد بیشتر توصیه شده است.

محاسبه مقدار مصرف آسفالت چه کاربردی دارد ؟

در واقع با محاسبه مقدار مصرف آسفالت جهت پوشش سطوح گوناگون هزینه‌های مورد نیاز به منظور ساخت ساختمان، محوطه سازی، ساخت جاده و خیابان پیش بینی می‌شود.

علاوه بر آن به مهندسان عمران که قصد دارند هزینه ی مصالح مصرفی را برآورد کرده و به متره بپردازند، کمک می کند تا بتوانند نسبت به مشخصات فنی و عملی کردن آن ها اقدام کرده و پروژه های خود را با موفقیت به اتمام برسانند.

این مطلب را بخوانید :  آسفالت در قزوین -قیمت آسفالتکاری-هزینه آسفالت-پیمانکاری آسفالت کاری

محاسبه قیمت آسفالت:

نکته دیگری که در محاسبات هزینه آسفالت باید مورد توجه قرار بگیرد. این است که میزان قیر مورد نیاز جهت تولید آسفالت در هزینه های آخر محاسبه نمی شود. چرا که مقداری از این غیر جهت آماده سازی و زیرسازی آسفالت به کار برده می شود. که با توجه به شرایط و موقعیت ها گوناگون متفاوت خواهد بود.

محاسبه میزان قیر در آسفالت:

برآورد تناژ آسفالت

قیر محصولی است که از نفت و یا سنگ های معدنی به خصوصی استخراج شده. و به شکل قیر خالص به دست کاربران می‌رسد. این محصول برای استفاده های گوناگون تحت یک سری واکنش ها قرار گرفته.  و با ترکیب مواد دیگر به دست مصرف کننده می رسد این محصول دارای گونه های متنوعی است.

به طور معمول قیرهای مورد استفاده در صنعت راهسازی، به دو گونه است. در صورتی که از معدن تولید شود قیر طبیعی یا معدنی نامیده می شود. اما اگر به صورت

مستقیم از پالایشگاه های نفت خام به دست آید غیر نفتی یا پالایشگاهی نام دارد. در صنعت راهسازی قیر های نفتی به کار برده می شوند. جهت برآورد تناژ آسفالت تهیه و تولید یک تن آسفالت. به طور معمول ۴۵ تا ۵۰ کیلوگرم قیر به کار برده می‌شود.

البته برای مصارف گوناگون در محیط های متفاوت، میزان متفاوتی. از شن و ماسه در اندازه های مختلف به آن وارد می شود.

در صورتی که هر یک تن آسفالت ۵۰ کیلوگرم قیر داشته باشد:

هر یک متر مکعب آسفالت نزدیک به دو هزار و ۳۰۰ کیلوگرم از این محصول را نیاز داشته باشد. پس با احتساب این هر هزار و ۱۵۰ کیلو آسفالت آماده، نزدیک به ۵۶ کیلوگرم قیر در خود دارد. بنابراین در هر یک متر مکعب تقریباً ۱۱۲ کیلوگرم قیر به کار برده شده است.

البته در اینجا توجه به قطر و ضخامت آسفالت نیز باید مد نظر قرار گرفته شود. که در مثال فوق ضخامت آن ۶ سانتی متر محاسبه شده است.

سخن پایانی:

برآورد تناژ آسفالت، قیر و آسفالت محصولاتی هستند که به تنهایی دارای کیفیت و مرغوبیت ل‌ملاحظه‌ای نیستند. اما در صورتی که این دو محصول با یکدیگر ترکیب شود می تواند. بر استحکام و مقاومت سازه های ساختمانی و جاده ها خیابان ها بزرگراه ها و غیره بیافزاید.

توصیه می شود جهت ایجاد آسفالت در در یک محیط، از مهندسان و مشاوران آگاه و کاربلد کمک بگیرید. تا نسبت به نحوه محاسبه تناژ آسفالت و مقدار قیر مورد نیاز. در آن را برای شما محاسبه نموده و در اختیارتان قرار دهد.

یک شخص معمولی نمی‌تواند محاسبات تناژ آسفالت، را به طور دقیق انجام دهد.فقط متخصصان کارآزموده می توانند در رابطه با نحوه ی محاسبه و برآورد تناژ آسفالت شما را راهنمایی کنند. بنابراین جهت یافتن یک مشاور آگاه در این رابطه می توانید در سایت های معتبر اینترنتی به دنبال آن باشید. علاوه بر آن از مرغوب ترین و مطلوب ترین نوع آسفالت آگاهی یابید.

 

4.9/5 - (7 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *