عایق کاری یکی از مهم ترین فعالیت های ساختمانی است که باید انجام شود. در واقع عایق کاری و آب بندی ساختمان در برابر ایجاد رطوبت احتمالی بسیار مهم و ضروری است. برای اجرای انواع عایق کاری از مواد و مصالح و روش های مختلفی استفاده می شود. یکی از این روش ها اجرای قیرگونی است. قیرگونی از قدیم جزء عایق های بسیار خوب به حساب می آمده است.

 

اجرای قیرگونی و مواد تشکیل دهنده آن

همان طور که از نام قیرگونی می توان متوجه شد، قیرگونی در واقع از دو ماده اصلی قیر و گونی تشکیل شده است. اجرای قیرگونی پشت بام یکی از متداول ترین راه کارهای عایق کاری رطوبتی است. البته که امروزه عایق ایزوگام طرفداران بیشتری دارد. اما قیرگونی نیز هنوز روی بورس بوده و طرفداران خاص خود را دارد.

قیرگونی همانطور که از نامش پیداست، از دو ماده ی اصلی تشکیل می شود. یکی از این مواد قیر و دیگری گونی است. قیمت اجرای قیرگونی بستگی به مواد به کار رفته در آن دارد. باید توضیحات بیشتری در خصوص این دو ماده برای شما ارائه کنیم.

یکی از مواد هیدروکربن که می توان به رنگ سیاه یا قهوه ای تیره آن را یافت قیر است. این ماده هیدروکربنی در سولفید کربن و تتراکلرید کربن حل می گردد. اما باید توجه داشت که در درمای محیط قیر ماده ای جامد به حساب می آید. اما همین ماده جامد اگر دما افزایش یابد، یا در معرض حرارت قرار گیرد، خمیر می شود. در واقع در روش اجرای قیرگونی اولین مرحله ذوب کردن قیر است.

از آنجایی که قیر دو خاصیت و ویژگی بسیار مهم دارد. به عنوان یک ماده ضد آب و عایق رطوبتی خوب شناخته می شود. این خواص عدم نفوذپذیری در برابر آب و چسبندگی است. لذا برای اجرای قیرگونی کافی است به همین دو خاصیت بسنده کنیم.

اگر بخواهیم توضیحات بیشتری در مورد قیر بدهیم، باید به انواع مختلف آن اشاره کنیم. قیر خالص، قیری ست که از نفت یا سنگ های معدنی مخصوص استخراج می شود. اما این قیر تحت فرآیندهای مختلفی به انواع دیگر تبدیل می شود. که در نحوه اجرای قیرگونی بسیار موثر است. در ادامه با انواع قیر بیشتر آشنا می شویم.

 

اجرای قیرگونی و انواع قیر

به صورت اجمالی این انواع عبارتند از: قیر دمیده، قیر محلول، قیر امولسیون، قیر پلیمری و… در ادامه در اجرای قیرگونی پشت بام، به نوع قیر مصرفی اشاره خواهیم کرد.

حتما شما هم در خصوص قیر طبیعی و قیر نفتی اطلاعاتی را شنیده اید. در یک تعریف کلی قیر معمولا از تقطیر نفت خام و در پالایشگاه بدست می آید. این تقطیر در دو مرحله و در برج تقطیر اتفاق می افتد. در مرحله اول، مواد سبک موجود در نفت خام مثل بنزین و پروپان در فشاری در محدوده فشار یک اتمسفر جدا می شوند. در مرحله دوم ترکیبات سنگین گازوئیل و نفت سفید در فشار خلاء استخراج می گردند.

این مطلب را بخوانید :  پیمانکاری آسفالت در گرمدره

در انتهای فرآیند تقطیر، مواد مخلوطی مانند که آسفالتن نام دارد باقی می ماند. حال باید پرسید قیری که بر نحوه اجرای قیرگونی تاثیر مستقیم دارد. چطور بدست می آید. در واقع این ماده که به نام آسفالتن شناخته شده، مانند گریس است.

اما قیر طبیعی چیست؟ قیر طبیعی همان طور که از نامش پیداست، در طبیعت یافت می شود. در واقع این نوع قیر بر اثر تبدیل و تبخیر مواد فرار نفت با گذشت زمان در طبیعت به وجود می آید. این نوع قیر گاه به صورت دریاچه ای از قیر در طبیعت وجود دارد. یکی از این دریاچه ها در بهبهان موجود است. گاهی هم در معادن وجود دارد و از معدن استخراج می شود. که در روش اجرای قیرگونی درجه قیر بسیار مهم است.

اگر هوای داغ به قیر خالص دمیده شود، قیر دمیده حاصل میگردد. درجه ی این دما باید بین 200 تا 300 درجه سانتیگراد باشد. این نوع قیر درجه نفوذ کمتر و درجه نرمی بیشتری دارد. حساسیتش نیز به تعییر دما کمتر است. قیر دمیده در نحوه اجرای قیرگونی بسیار موثر است. کاربردهای دیگر قیر دمیده در ساخت ایزوگام، باتری ماشین و اندودکاری است.

 

اجرای قیرگونی

با انواع قیر بیشتر آشنا شویم

یکی دیگر از انواع قیر، قیر مخلوط است. این قیر مخلوطی از قیر و حلالی مانند نفت سفید یا بنزین است. قیر مخلوط معمولا مایع است. اگر می خواهید در خصوص قیر مورد استفاده در اجرای قیرگونی پشت بام اطلاع کسب کنید. قیر مخلوط مناسب این کار نمی باشد. معمولا این قیر در آسفالت کاری مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر انواع قیر، قیر ترینیداد است. که از دهانه ی آتشفشان خاموش در ترینیداد استخراج می شود. اگر بخواهیم در این خصوص صادق باشیم، در نحوه اجرای قیرگونی این نوع قیر نیز زیاد قابل استفاده نیست. برای این کار باید به سراغ قیر های بهتری رفت.

اما نوع دیگری از قیر نیز موجود است. این قیر را به نام قیرآبه یا قیر امولسیون می شناسند. این نوع قیر، مخلوطی از قیر، آب و یک ماده امولسیون ساز است. این نوع قیر یکی از انواع قیر سازگار با محیط زیست نیز است. پس می توان انتظار داشت در اجرای قیرگونی نیز کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد.  

این مطلب را بخوانید :  آسفالت در گلستان شرقی-قیمت آسفالت-پیمانکاری آسفالت-هزینه آسفالتکاری

قیری که برای اجرای قیرگونی مورد استفاده قرار می گیرد. قیر 60 /70 درجه است. در قیرگونی، که به دو صورت یک لایه و دو لایه انجام می شود. یک لایه قیر روی سطح مورد نظر ریخته و با گونی تثبیت می کنیم. سپس یک لایه قیر دیگر را نیز روی سطح گونی می ریزیم.

در قیرگونی دو لایه این روند دو بار اجرا می گردد. یکی از موارد بسیار تاثیرگذار در قیمت اجرای قیرگونی یک لایه یا دو لایه بودن آن است. چرا که مواد مصرفی آن متفاوت خواهد بود. بنا بر این مشتریان لازم است از روند اجرا اطلاع کافی داشته باشند.

مراحل اجرای قیرگونی نیز باز بستگی به نوع انتخاب مشتری دارد. در این خصوص شرکت پردیسان شما را راهنمایی می کند.

 

قیمت و هزینه دستمزد

از آنجایی که شرکت پردیسان یکی از شرکت های قدیمی در این زمینه است. هزینه اجرای قیرگونی را بسیار مقرون به صرفه محاسبه می کند. شما مشتریان گرامی می توانید پیش از اجرای عایق کاری خود، با مشاوران ما در تماس باشید. مشاوران شرکت تمامی راهنمایی های لازم را در خصوص هزینه و نحوه ی اجرا به شما اطلاع می دهند. پس نیازی نیست نگران باشید.

اجرت اجرای قیرگونی نیز بسیار متفاوت است. دستمزد اجرا با توجه به مکان اجرای قیرگونی متغییر می باشد. بنا بر این شما می توانید پیش از آغاز پروژه، از تمامی چم و خم کار مطلع شوید. اگر می خواهید عایقی مطمئن داشته باشید با شرکت پردیسان تماس بگیرید.

عایق کاری یکی از امور مهم و ضروری است. شما باید همواره مراقب نفوذ رطوبت باشید. خانه شما سرمایه شماست. بیمه ای برای سرمایه ی شما عایق کاری و آب بندی است. اجرای قیرگونی و ایزوگام برای حفاظت از این سرمایه است. پس هم اکنون دست به کار شوید. حتی اگر پیش از این عایق کاری برای خانه ی خود انجام داده اید. بد نیست نگاهی به آن بیاندازید.

هر عایقی هر چقدر هم که عمری مفید داشته باشد. باز نیازمند بررسی و نظارت است. پس برای اجرای قیرگونی جهت ترمیم عایق های قدیمی خود نیز می توانید با شرکت پردیسان تماس بگیرید. این شرکت با توجه به سابقه کار مفیدی که در این زمینه دارد، می تواند به شما کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!